גרעין תורני ירוחם

עיר ירוחם
רכזת תמימה שר
050-9973775
רכז גרעין שמוליק בן שלום ותמימה שר
מלווה בנות
אימייל [email protected]

רקע

הגרעין' בירוחם, למעשה מכונה 'קהילה' ולא גרעין משום שהוא מורכב ממשפחות 'חוץ' שהתיישבו בירוחם, יחד עם משפחות וותיקות מהישוב. הדגש הוא על יצירת קשרים בין האוכלוסיות השונות. הקהילה מתרכזת סביב בית הכנסת, השוכן בסניף בני עקיבא המקומי. לקהילה פעילויות רבות בהן שיעורים לנשים ולגברים, ערבי נשים, תלמוד תורה לילדים, סעודות משותפות בחגים ושבתות קהילה. כמו כן- ישנן ישיבות קהילה ודיונים רבים. בנות השירות הן חלק מהקהילה, מוזמנות לכל הפעילויות ונותנות את חלקן כעזר לחלק מהפעילויות.. המדרשה שמה לה למטרה לעודד התמודדות עם בעיות חברה בישראל כגון פערים חברתיים, ניכור ואיבוד ערכים, לחנך להגשמת הערך החשוב של אחדות העם ולעודד מעורבות חברתית על כל גווניה. המדרשה שואפת לבנות מודל של חברה חלוצית המחויבת לערכים של שליחות חברתית לאורך שנים, חברה שתתמודד עם הנושאים החשובים הללו על ידי פיתוח הקשרים והכרת כל גווני החברה וכן על ידי התיישבות "ביחד", עם האוכלוסייה הותיקה.

מטרות המדרשה

גרעין בנות השירות בירוחם שואף להוות מסגרת חינוכית אשר תחנך את הבנות לערכים של חיי שליחות ואחריות כלפי כלל ישראל, גם בהמשך חייהן – אחרי השירות הלאומי.תהליך זה בא לידי ביטוי דרך השיעורים המועברים לבנות, דרך האווירה החברתית- הבנויה על כנות ורצון אמיתי לברר את דרכנו, ודרך השתלבות בקהילה ובירוחם והיכרות עם בעיות החברה בישראל. פעילויות הגרעין יהיו מוכוונות ליצירת קשרים בינאישיים חזקים בין האוכלוסיות השונות בירוחם, בדגש על פעילויות המושתתות על ערכי המסורת היהודית.

מגוון השיעורים

שלושה ערבים בשבוע מוקדשים ללימוד ובירור:שמוליק בן שלום, ראש הגרעין ומנהל ""מדרשת ביחד"", מעביר מדי שבוע שיעור בנושאי יהדות וחברה במטרה לברר לעומק את יסודות היהדות ולגבש השקפת עולם מבוססת ואיתנה. בנוסף, ישנו שיעור שבועי קבוע בנושאי הלכה, תורה נשית, אמונה ובניין המידות. פעם בשבועיים – מפגש של בנות הגרעין עם הרכזת, במטרה להעלות נושאים שמעסיקים אותנו, לברר לעומק סוגיות שונות שאנו נפגשים איתן, ולדבר... ופעם בשבועיים- שיעור סבב עם אנשים שונים מירוחם. בנוסף, ישנה השקעה רבה בתחום החברתי בגרעין מתוך הנחה שרק גרעין מגובש יוכל להתקדם ולהתחנך לכיוונים טובים, על כן ישנם – טיולים לגרעין, מסיבות ראש חודש, סעודות משותפות ועוד.

מגוון הפעילויות

אנו משתדלים שלכל בת, מעבר לתפקידה הרשמי, יהיה לפחות עוד "פרויקט" אישי בעיירה- חונכות, הדרכה בסניף בני עקיבא, מועדוניות, השתלבות בפעילות עם הנוער במתנ"ס, ליווי קשישים ועוד- כל בת לפי כישרונותיה. מעבר לכך, כלל הבנות שותפות לפרויקטים של המדרשה ליהדות בעיירה- הדרכה בקייטנות, פעילויות לעיירה סביב חגים וכו'.

שבתות

לכל בת יש שתי משפחות מאמצות, אצלן היא אוכלת לרוב ומרגישה "בבית". מעבר לכך הבנות מתארחות אצל משפחות רבות מהקהילה ויוצרות קשרים רבים ומגוונים. מכיוון שהשבת היא זמן בו פוגשים יותר את אנשי ירוחם, ואת הנוער, וזה הזמן ליצירת קשרים מעמיקים, אנו מעודדים את הבנות להישאר בירוחם שתי שבתות ברצף (כלומר- לחזור הביתה פעם בשלושה שבועות).

דרישות מבנות השירות

הבנות הרוצות להגיע לירוחם צריכות להתחייב לשנתיים שירות (במדרשה חובה שנתיים, בשאר התקנים – תינתן עדיפות). בנות הרוצות להצטרף לגרעין צריכות להיות בעלות מוכנות ורצון לעבור תהליך בירור ולימוד כנזכר לעיל.

הערות