בית יוסי

סיירות

בית יוסי אשדוד

מיון מוקדםשאלון דירוג העדפות
תחוםילדים ונוער בסיכון
תתי תחומיםילדים בסיכון, בלי פנימיה
עיראשדוד
כתובתדוד ילין 3 רובע ב'. למשלוח דואר: רוגוזין 56/5 3 אשדוד 7733405
רכזתמוריה אוליאל
052-3284944
גרעין
מדרשה
מספר תקנים5
דיורגם וגם
אתר אינטרנטhttp://www.beityossi.com/
תחבורהמתחנה מרכזית לוקחים קו 18 או קו 8 יורדים בשלמה בן יוסף משם הליכה רגלית של מס

תיאור התפקיד

בית טיפולי לילדים ומשפחות בסיכון-ע"ש סרן יוסי אוחנה הי"ד המודל הטיפולי של בית יוסי : משפחות בסיכון הן משפחות החיות במצבים המסכנים אותם עצמם בתוך משפחותיהם ובסביבתם. ילדיהם סובלים מהזנחה או מהתעללות, ניתוק ממסגרת נורמטיבית ופגיעה ברווחתם ואינם מסוגלים להשתלב בלימודים, בחברה, במשפחה ולממש את היכולת שלהם. בית יוסי הינו בית טיפולי למשפחות הסובלות ממשבר מתמשך ומופנות ע"י לשכת הרווחה או החינוך. בית טיפולי לילדים ומשפחות בסיכון. בית יוסי רואה בהורים ובילדים מטופלים נפרדים אך בעלי מכנה משותף. בית יוסי קולט משפחות אשר להם ילדים בגילאי 4-16 העונים על הגדרה של ילדים בסיכון. הילדים מגיעים מידי יום. חמישה ימים בשבוע לפרק זמן של 6-7 שעות. ההורים מגיעים יומיים בשבוע. כל שבוע. ההורים הם המפתח ליציאה מהמשבר. העמדה הטיפולית של בית יוסי תטען כי התפתחות הלקויות של הילדים מקורה בהעדר קביעות, העדר קשר ראשוני אישי מעמיק ודימוי עצמי נמוך. משך הטיפול במשפחה נע בין 3 – 6 שנים. הקביעות הינה תנאי קריטי להצלחת הטיפול. העמדה הפנימית הטיפולית בבית יוסי מתייחסת לילד בתוך מכלול סביבתו (בית, בי"ס, שכונה) ומתוך הסתכלות סביבתית זו נובעת הנגזרת הטיפולית. ההתייחסות היא לצרכיו של כל ילד בנפרד. ישנה התייחסות טיפולית נפרדת להורים מתוך אמונה בכדי שיתרחש שינוי במשפחה או יציאה ממשבר חייבים לגייס את הדמויות ההוריות בבית לשותפות מלאה ומתוך כוונה גדולה שיובילו את תהליך השינוי בתוך הבית. עקרונות המקום יונקים את שורשיהם מעמדת טיפול של הטיפול המוסדי המדברים על מושגים של עמדה פנימית, נוכחות, קביעות, גבולות ועוד. עמדה זו מבוססת על התפיסה המקצועית של מסגרת טיפולית מעמיקה המתבססת על הענות לצרכים כתנאי ליצירת מרחב נפשי אשר מאפשר גדילה והתפתחות נפשיים. הטיפול בבית יוסי מתבסס על התפיסה שהמרכז על כל חלקיו ובכללותו יחד מהווה מסגרת טיפולית אינטנסיבית, השמה לדגש את הצרכים של הילדים ומשפחותיהם מתוך מטרה לסייע להתפתחות הנפשית של הילדים ומשפחותיהם. זהו מודל המתבסס על התערבות משפחתית מתוך שימת לב לצרכים הנפרדים והמשותפים גם יחד. בית יוסי שם דגש רב ומשקיע משאבים עצומים על מנת לקיים קשר הדוק בין הילד והילדה למשפחותיהם. העמדה המקצועית הינה שחלק מטיפול בילד ובמצוקות נפשו מחייב לטפל ולעבוד עם המשפחות. בית יוסי מזמין משפחה שלמה לבוא אל המרכז ובתהליך הקליטה "קולטים" לא רק את הילד או הילדה אלא את כלל המשפחה.

דרישות התפקיד

הצוות הטיפולי ועבודתו/הגדרתו. בית יוסי שם דגש על הקשר הטיפולי האינטנסיבי והעמוק של המדריך הטיפולי עם הילד ועם הקבוצה. עמדה טיפולית זו מעמיקה בנפשו של הילד דרך הקשר האמפטי, ההקשבה וההיענות לצרכי הנפש והן לצרכי הגוף. עמדות טיפוליות אלו מיושמות בבית יוסי באופן מעמיק, אינטנסיבי ומקצועי. הצוות פועל מתוך ובתוך עמדה מקצועית של אמפטיה והכלה. יש ניסיון להבין את שורשי המניעים למצוקה הנפשית של הילדים ושל המשפחות, ואין הצוות מסתפק רק בשינוי או עיצוב התנהגות כשלעצמה. עמדה מקצועית טיפולית מסוג זה מצריכה השקעת משאבים רבים על מנת להכשיר וללוות את הצוות. והשקעה גדולה זו מקיימת מידי שבוע בהתמקצעותו של הצוות הטיפולי. ראוי לציין שבאופן יוצא דופן, בית יוסי מצליח לקיים ואף להעמיק את היכולות המקצועיות והטיפוליות לאורך שנים. הרעיון פשוט – על מנת שצוות יוכל להתפנות ולהשקיע את עצמו בקשר טיפולי קרוב ומשמעותי עם ילדים הסובלים ממצוקות נפשיות ומבעיות התנהגות, חייב להתקיים מערך אינטנסיבי של תמיכה, הנחייה, ישיבת צוות והשתלמות. במפגשי צוות אילו מושם דגש על הבנת תהליכי ההעברה, ההעברה נגדית, ולתהליכים הנפשיים הפועלים הן בתוך כל ילד וילדה והן במרקם הקבוצתי. ההנחיה/הדרכה הינה הנחייה/הדרכה אישית וקבוצתית של כל הצוות וזאת על מנת להעמיק בהבנת התהליכים הנפשיים ובעיקר בתהליכי הנפש הקדומים ביותר אשר גורמים הן לסבל ולמצוקה אצל הילדים והן להתנהגות קשה ואף מסוכנת. מתקיימים הצגות מקרה מקצועיות לצד העמקה בחומרים תיאורטיים. הצוות הטיפולי בבית יוסי מעורב ופועל בכל תחומי החיים של הילדים. החל משמירה על קשר רצוף עם הצוות הבית ספרי, דרך הפעילות היומיות עם הילדים בה מושם דגש על סיוע וליווי בהכנת שיעורי בית וזאת מתוך הבנה שיכולת לימודית גם היא נדבך חשוב בהתפתחות הכוללת של כל ילד וילדה. כמו כן, המרקם החברתי של הקבוצה והקישורים החברתיים של כלל הילדים כפרטים הינו אפיק נוסף שבו עוסק הצוות. הצוות הטיפולי בבית יוסי מרבה ללוות ולבקר את הילדים הן בבית הספר והן בבית. חלק מהליווי הטיפולי של הצוות בבית יוסי נעשה בבתים של הילדים. עם תהליך הקליטה נעשה איתור צרכים ועל פי תוכנית מקצועית הצוות הטיפולי מבקר ומדריך את ההורים במיומנויות הוריות בתוך הבתים הפרטיים של המשפחות. כמו כן, ורק על פי צורך, ישנם ילדים שהצוות מלווה בהגעה אל בית יוסי ובחזרה לבית בסיום הפעילות בתומו של יום בשעות הערב. ליווי זה אינו טכני במובן של פתרון בעיית הסעה, אלא ניתן במקרים שקיימת מצוקה ו/או בעיית תפקוד משפחתית בסיסית ובמקרים שבהם נראה שהליווי האישי הינו צורך טיפולי ומהווה חלק מההתערבות המקצועית של הצוות בחייהם של הילדים. המדריך הטיפולי בבית יוסי פעילותו משפיעה במספר תחומים: • שיפור יכולת התפקוד של הילדים ביחס לבני גילם בתחום הלימודי, הרגשי וההתנהגותי (הפחתת מצבי סיכון). 1. בתחום הלימודי - צמצום הפער הלימודי, רכישת מיומנויות קריאה וכתיבה בסיסיים. 2. בתחום ההתנהגותי – אימוץ מודלים התנהגותיים נורמטיביים ולימוד מיומנויות חברתיות המאפשרות השתלבות בחברה. 3. בתחום הרגשי – הקניית כלים וערוצי ביטוי נורמטיביים אשר יאפשרו לילדים להתמודד עם מצבים רגשיים בצורה מטיבה. • שיפור מערכות היחסים בתוך המשפחה ( לחזק את התא המשפחתי כיחידה) על ידי: 1. הקניית ערוצי תקשורת חיוביים בין ההורים לילדים. 2. רכישת מיומנויות הוריות (הגברת האחריות והמעורבות בנעשה בחיי ילדיהם). 3. התייחסות לצרכיהם האישיים של ההורים (כאנשים בוגרים, כבני זוג).

הערות

"סבלנות אין קץ מביאה לתוצאות מיידיות" אמרו חכמים, וכיוונו בדבריהם אל פועלו של בית יוסי. בזכותו חזר לפעום ולתפקד לב התא המשפחתי בעשרות משפחות. ילדים רבים חזרו למעגל החיים למרות תפקוד הורי לקוי, התעללות, הזנחה, אבטלה ועוני המשפיעים לרעה על מסלול חייהם. בסיירות- המפגש הראשוני הוא הכרה של המקום סיור ומילוי שאלון ראשוני על בסיס השאלון ובסיס ההתרשמות הבנות יזומנו לראיון.